Alih Kode pada Tuturan Siswa Prasekolah: Studi Kasus tentang Alih Kode pada Siswa “Gita Montessori Islamic School”

ALIH KODE PADA TUTURAN SISWA PRASEKOLAH: STUDI KASUS TENTANG ALIH KODE PADA SISWA “GITA MONTESSORI ISLAMIC SCHOOL

Code Switching on Preschool Student Utterances: A Code Switching Case Study to Student of “Gita Montessori Islamic School”

 

Nathalie Enda Zileta Depari

Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya, Universitas Indonesia

Kampus Baru UI Depok, Jawa Barat

pos-el: nathaliezileta@gmail.com

(diterima 4 Maret 2013, disetujui 3 Mei 2013, revisi terakhir 3 Juni 2013)

 

Abstrak

Makalah ini membahas situasi percakapan yang mengandung alih kode di prasekolah “Gita Montessori Islamic School” dengan anak-anak bilingual sebagai informan penelitian. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dan kuantitatif serta dibahas secara deskriptif-interpretatif. Pengumpulan data dilakukan dengan pengamatan dan perekaman secara langsung percakapan-percakapan yang terjadi di lingkungan sekolah. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa alih kode terjadi pada tipe inter-sentential, intra-sentential, dan single word. Alih kode ditemukan pada percakapan siswa yang di dalamnya terdapat pergantian situasi tutur (situatif) maupun yang tidak (metaforis). Berdasarkan unsur pragmatik dalam percakapan, alih kode yang terdapat dalam data dapat dikelompokkan ke dalam jenis yaitu conversational, preference related, unmarked choice, dan intra-clause. Penulis juga menemukan bahwa terdapat berbagai alasan dilakukannya alih kode oleh siswa “Gita Montessori Islamic School”. Dalam tuturan beralih kode siswa “Gita Montessori Islamic School” juga ditemukan beberapa kasus interferensi.

Kata kunci: alih kode, anak bilingual, interferensi, siswa prasekolah

Abstract

This is a research about code switching that happened in students of “Gita Montessori Islamic School”’ in their daily conversation. It is using bilingual children as informants. The methods are used in this research is qualitative and quantitative with descriptive-interpretative explanation. Data is collected by observing and recording the conversation at school environment. Code switching is founded in sentence, clause, phrase, or word level. The researcher found that the code switching happening in the school can be distinguished into intra-sentential type, inter-sentential type, and single word type. Code switching also happened in situational conversation and metaphorical conversation. Based on pragmatic situation within the conversation, code switching in data can be grouped to conversational code switching, preference related code switching, unmarked choice code switching, and intra-clause code switching. There are also some reasons for the students to do code switching in their daily utterances. The researcher also found some interferences happened in their code switching utterances.

Key words: bilingual child, code switching, interference, preschool student

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s